Förrutom lägenheten får du flyttpizza och en dialekt!

Folk från landsorten flyttar till Stockholm, och jag förstår dom. Man ska passa på att "pröva vingarna som ung" sa alltid min farmor till mig (första gången var jag väl 5 år, och slängde pga detta ut genom hennes balkong på tredje vånngen)
Det värsta som finns är att sitta och dricka kaffe med någon som fyllt 50 och som inget hellre velat att flytta till Stockholm.

-Jävlar varför bor jag inte i Stockholm,

sa Märta en gång när vi satt och fikade. Märta slängde ner kaffekoppen med ett brak i kaffefatet så kaffet stänkte ner den fina vita duken.

Märta talade förtroligt med mig (nåja hela cafet hörde det)

-Jag har en man. KURT. Han vill aldrig till..nej, nej. Det är tipsextra och en grogg., Sen somnar han. Jag borde ha flyttat till Stockholm när jag var ung säger hon och tittar drömskt på ett upplslagen DN och suckar.

-Jag skulle aldrig ha gift mig med Kurt, säger hon och begraver händerna i ansiktet.

-Jag hatar att sitta på ICA och ta betalat. Le och tacka för pengarna, välkommen åter och sånt. Skyndar mig hem och där ligger Kurt, i bästa fall lite småpilsk och undrar vad det är för mat. Jag vill inte leva så.

-Hur vill du leva? frågar jag.

Märta suckar och tänker efter.


-Ja du. I Stockholm kan man göra mycket hela tiden. Man kan.....gå i affärer..ta en öl när somhelst och så...ja..jag skulle varit lyckligare...kunde jobbat på någon STOR affär..typ Kvantum eller nåt.. Sen fruktost..visste du att Pressbyrån har öppet dygnet runt där?  Du kan köpa kaffe och en macka NÄRSOMHELST, säger hon tårmild..

Jag tycker att alla ska flytta om man vill. Självklart. Har många polare som har flyttat...till Boden, Örebro, Uppsala, Göteborg..ja till och med Hallsberg! Nästan alla kommer hem till sitt under helgerna..och flyttar tillbaka efter ett halvår eller så...MEN De personer som flyttar till Stockholm tar alltid med sig en sak när de kommer hem under helgerna nämligen sin nya stockholmsdialekt.  Tidigare kanske man sommarjobbat på nån krog i Stockholm under sommaren. Man kommer tillbaka. Pratar som vanligt dalmål eller nåt när de kommer tillbaka. Alla som flyttar någonstans behåller i regel sin dialekt var de än var de flyttar. Men INTE om man flyttar till Stockholm-....Den nya dialekten får man redan inflyttningsdagen. Jag vet inte var man får den. Av hyresvärden kanske? Han har just lämnat över nycklarna, än en gång visat hur fantastikt ljust vardagsrummet är och informerat att "vi bjuder på flyttpizza" Han är precis på väg att gå då han stannar till vid ytterdörren och slår sig för pannan.

"Jävlar. Va dum jag är", utbrister han.

-Det var ju en sak till.

Han tar upp ett kuvert från portföljen och sträcker fram det.

-Va fan är det? undrar man då

Hyresvärden ser nästan rörd ut och säger

-Det är ju din dialekt. Din nya stockholmsdialekt.

Han sätter ner portföljen och kramar om en, klappar en på ryggen

-Välkommen för fan. Välkommen till Stockholm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0